Friday, March 4, 2011

Pendapat buat penulis

Saya memang suka membaca novel... dalam erti kata lain hantu novel.. kalo sebulan tu, kadang smpai 5-6 buah novel saya beli.. pantang tengok kedai buku.. mula la meroyan.. pegang itu nak pegang ini nak.. semuanya nak.. sanggup beli novel dari membeli benda2 lain.. dah name pun hobi kan.. akak n mak saya kata membazir. ye la bayangkan kalo purata satu novel rm 20. sebulan saya habis rm 100 lebih pada novel.. tp bagi saya itu hobi saya.. setiap orang ada hobi masing2 kan..so x da istilah membazir untuk hobi..

Orang selalu berkata banyak baca novel, banyak la berkhayalnya.. Saya minat membaca novel sejak dr sekolah menengah.. memang saya akui pada ketika itu, kandungan novel banyak yang rekaan semata-mata.. hero mesti hensem.. perempuan mesti cantik. hero kaya. Tapi kini, zaman dah berubah. banyak novel2 yang menyelitkan ilmu dan pengetahuan serta hadis dan ajaran islam di dalam novel2 tersebut..

Kebelakangan ini terlalu banyak novel2 dipasaran..Setiap penerbit kadang2 sampai 3-4 buah novel diterbitkan dalam sebulan..Patutnya bagi penggemar novel macam saya mesti gembirakan dengan lambakan novel2 tersebut..tp saya rasa sebaliknya.. kenapa yer? hmm sbb ada sesetengah drnya kurang berkualiti.. Kalau dulu, saya x pernah tidak habis membaca novel. tp sejak dua menjak ini, ada 3-5 buah novel yang saya x mampu nak habiskan...Terlalu tidak logik dan tidak boleh diterima akal. walaupun memang tidak dinafikan hasil karya novel itu merupakan karangan/ ciptaan dr penulisnya.. dan hanya sebahagiaan sahaja yang ada kaitan dengan kehidupan... Kot iya pun fantasi dan rekaan, jangan la smpai x logik dan x boleh diterima akal..

biar la berpada.. Contoh yang saya ambil dr sebuah novel:  seorang isteri menumbuk suaminya sendiri dihadapan ibu bapa mereka dengan memberi alasan suaminya meminta berbuat demikan setiap hari sbg petua awet muda.. logik kah? haiyo... agak2 la kan... x salah untuk membuat lawak atau sebagainya,.tp biarla logik..maaf la kepada para penulis novel.. saya tahu bukan senang nak menghasilkan sesebuah novel./karya. Ini cuma pandangan dan pendapat saya sahaja.. Harap dapat membantu para penulis terutamanya penulis2 baru dalam menghasilkan karya yang lebih bagus dan bermutu...All da best to all...

No comments:

Post a Comment