Monday, September 24, 2012

Mengidam

Assalamualaikum

Mengidam.. selalu dengar orang mengandung je mengidam kan.. tp salah sebenarnya tu.. Perantau mcm saya ni pun kadang2 mengidam jugak. Kadang2 terlebih2 lak mengidam nya. List mengidam saya dah panjang sungguh ni. Hai la. Dasyat kan. Antara makanan yang dah termasuk dalam list mengidam adalah:

1. Kueh Lopes
2. Samosa
3. Cheese Tart
4. Puding Choc
5. Popia serunding
6. Mee Kari
7. Kek (x ingat nama)
8. Lepat pisang
9. Karipap
10. Nugget

See.. panjang kan list. Tapi selalunya bila mengidam, bersungguh2 la mencari barang2 nak membuatnya. Lepas balik dr membeli belah (kalau membeli belah barang2 dapur memang tak hingat dunia), barang2 tu duk simpan elok je dalam peti ais disebabkan balik daripada lab dah lewat. Penat. So kene tunggu hujung minggu, tapi kadang2 hujung minggu pun duk lab.Dan kene jugak tunggu ada kerajinan..Baru la nak buat.. Saya ni mengidam memang no 1, tp nak membuatnya memang liat. Memang masalah sungguh. 

Kalau duk Malaysia best la..mengidam je amek kunci kete terus pecut. Kat sini x dapat la.. Nak tak nak kene buat sendiri. Pandai tak pandai tolak tepi..Reti tak reti kene tanya pakcik google. Seandainya mnood malas terlebih menguasai diri, maka jadilah mcm saya. Peti ais penuh dengan bahan2 mengidam (Bajet masukkan bahan2 tu dalam peti ais, esok bukak taraaaa dah siap sedia makanan yang diidamkan..) haha.. lawak sungguh... macam la peti ais tu ada magic kan. 

Macam kueh Lopes. Dari puasa lagi teringin nak makan lopes. Tapi tak da beras pulut. Kebetulan ada sorang teman pulang ke Malaysia. So dengan semangatnya kirim pewarna hijau, beras pulut dan perasa pandan. Kawan saya kembali ke Kyoto seminggu sebelum raya. Lepas segala bahan2 dah lengkap, hah duk je la kat rak di rumah tu. Semalam baru la dapat kerajinan nak buat. Itu pun paksa diri sebab kawan saya tu dah nak graduate dan akan kembali ke Malaysia hujung minggu ni. Masa nak bayar duit beras pulut segala tu, dia tak nak duit dan suruh saya bg kueh lopes je. So nak tak nak paksa jugak diri untuk buat. Maka tercapai la mengidam saya yang pertama itu:

Ada ke kakak saya kata mcm gmbr internet je...ceh....
So sekarang list saya dah tinggal 9 je. \(^0^)/ entah bila la agaknya akan berkurangan lagi list tu..Harap2 jangan bertambah sudah la..

No comments:

Post a Comment